[ و او را از ایمان پرسیدند ، فرمود : ] ایمان ، شناختن به دل است و اقرار به زبان و با اندامها بردن فرمان . [نهج البلاغه]
با یکسان تلقى کردن بندهى رنجدیده در کتاب اشعیاى نبى باب 53 با عیسى مسیح، ویژگى جدیدى در مسیحا باورى عهد جدید مطرح شد . در انجیل مرقس باب 9، آیه 12 آمده است که "در بارهى پسر انسان نوشتهاند که باید رنجهاى فراوانى را متحمل گردد و به گونهاى تحقیرآمیز با او رفتار شود" (مقایسه کنید با کتاب اشعیاى نبى باب 53، آیه 3). کتاب اعمال رسولان باب 8، آیه 32; مصداق آیات 7 - 8 باب 53 کتاب اشعیاى نبى را صریحا عیسى مسیح مىداند، و در کتاب اول پطرس باب 2، آیات 22 - 24 ذکر شده یا اشاره شده که بخشهایى از کتاب اشعیاى نبى باب 53 به او اشاره دارند . به نظر مىرسد که این یکسانانگارى، خلقت آغازین عیسى مسیح (یا احتمالا ظهور کلیساى اولیه) باشد .
بنابراین، مسیحشناسى عهد جدید از ویژگیهاى بسیار فراوانى بهره مىگیرد که بر گرفته از مسیحا باورى یهود است . در عین حال، بعد جدیدى را هم به آن مىافزاید و آن، این دیدگاه است که اگر چه مسیح قبلا به شخصه امیدهاى مسیحا باورى را تحقق بخشیده است، اما قرار است که باز گردد تا این امیدها را به تحقق نهایىشان برساند .
مسیحا باورى (مهدویت) در اسلام :
عقایدى مشابه بازگشت مجدد مسیح را مىتوان در اسلام نیز یافت، که احتمالا ناشى از تاثیر مسیحیت است . اگر چه قرآن خداوند را قاضى روز قیامت مىداند، روایات اسلامى پس از آن، حوادث مقدماتى خاصى را قبل از آن روز معرفى مىکند . نقل شده که محمد گفته است اگر فقط یک روز از عمر جهان باقى مانده باشد به قدرى طولانى مىشود که فرمانروایى از اهل بیت پیامبر بتواند تمام دشمنان اسلام را نابود کند .
این فرمانروا مهدى نام دارد، یعنى "کسى که به حق هدایتشده است . " روایات دیگر مىگویند او جهان را پرا از عدل و داد مىکند همان گونه که در حال حاضر پر از گناه است که انعکاس واضح مکتب سلطنتى قدیم است . برخى مهدى را همان مسیح (به عربى، عیسى) مىدانند که قرار استبا ظهور خود قبل از آخر زمان، دجال (فریبکار)، مسیحاى دورغین یا ضد مسیح را نابود کند . این روایات به وسیلهى بنیانگذاران سلسله حاکمان جدید و سایر رهبران سیاسى یا مذهبى و به ویژه در میان شیعه، به کار گرفته شدهاند . آخرین نمونهى آن رهبر شورشیان، محمد احمد سودانى بود که از سال 1883 به طور موقت نفوذ انگلستان بر این منطقه را از بین برد .
نهضتهاى "بومى پرستگرا" (9) :.
به دلایلى مفهوم مسیح باورى براى توصیف چند فرقه "بومىپرست" در نقاط مختلف جهان که در پى نزاع بین مسیحیت استعمارگر و ادیان بومى به وجود آمدهاند، به کار رفته است . اما به پیروى از ویتوریو لانترتارى (10) (1965)، باید بین نهضتهاى مسیحا باورى و نهضتهاى پیامبران تمایز قائل شد . او مىگوید "عیسى" ناجى منتظر است و "پیامبر" کسى است که آمدن کسى را که قرار استبیاید اعلام کند . خود پیامبر پس از رحلت مىتواند "مسیحا" باشد و انتظار رود که به عنوان یک ناجى باز گردد، یا اینکه، خود پیامبر با استناد به یک اسطورهى مسیحایى سابق، خود را پیامبر مسیحا اعلام کند " (پاورقى ص 242).
نمونهى این گونه نهضتها در تمام نقاط بومى جهان مشهود است . در همین قرن شانزدهم، امواج پى در پى قبایل توپى (11) در برزیل، در جستجوى "سرزمین بدون شیطان" که مبتنى بر مسیحا باورى بود، به ساحل بائیا (12) رفتند . گفته شده مهاجرت دیگرى از این قبیل براى یافتن "سرزمین ابدیت و آرامش جاودانى" منجر به ظهور عقیدهى الدورادو (13) در بین مردم اسپانیا گردیده است . مهاجرتهاى مشابهى در قرنهاى بعد به رهبرى نوعى پیامبر رخ داده که به عنوان "خداى انسان گونه" (14) یا "نیمه خدا" (15) توصیف شده و منظور از آن جادوگران قبایل بومى است که براى بومیان، رهبران مذهبى و صور تناسخ یافتهى قهرمانان بزرگ اسطورهاى در سنتبومى و اعلام کنندگان دوران تجدید تلقى مىشدند .
نهضت رقص ارواح در غرب امریکا در سال 1869 به وسیلهى فردى به نام وودزیواب (16) شکل گرفت، او رؤیاهایى مىدید که از طریق آن روح بزرگ اعلام مىکرد به زودى فاجعهى بزرگى کل جهان را مىلرزاند و سفیدپوستان را نابود مىکند، سرخپوستان زنده مىشوند و روح بزرگ در دورانى بهشتى بین آنها زندگى مىکند . پسر وودزیواب، واوکا (17) (جان ویلسون (18) )، در سال 1892 روابطى با مورمونها برقرار کرد و آنها او را مسیحاى سرخپوستان و پسر خدا تلقى کردند .
در منطقهى کنگو در افریقا، سیمون کیمبانگو (19) ، که در هئیت مبلغان باپیتستبریتا ینا (20) پرورش یافته بود، در سال 1921 به عنوان پیامبر، بر مردم خود ظهور کرد . تبلیغ او آمیختهاى از عناصر مسیحى و بومى بود . او برکنارى قریب الوقوع حاکمان بیگانه، روش زندگى جدید براى آفریقائیان و آمدن عصر طلایى را پیشبینى نمود . او و جانشینش، آندره ماتسوا (21) ، هر دو تصور مىکردند که پس از مرگ به عنوان ناجى مردم خود باز مىگردند . چندین نهضت مشابه دیگر از این قبیل در سایر نقاط افریقا معروف است .
و اوایل قرن بیستم، ملانزى و گینه نو شاهد ظهور آئینهایى معروف به آیینهاى دینى کشتىهاى بارى بودند . عقیدهى رایج در میان تمام آنها این بود که یک کشتى غربى (یا حتى هواپیما)، با سرنشینان سفید پوست، از راه خواهد رسید و براى بومیان ثروت به همراه خواهد آورد، همزمان با آن مردگان زنده مىشوند و دوران شادى به دنبال آن خواهد آمد . برخى پیامبران این فرقهها صورت تناسخ یافتهى ارواح تلقى مىشدند [. همچنین مراجعه کنید به مدخل: . [Cargo Cults به نظر مىرسد تمام این جنبشها در بین افراد تحتستم شکل گرفته، بیانگر آرزوى آنها براى آزادى و شرایط بهتر زندگى است . شرایطى که مسیحیت در آن ظهور کرد قطعا، تا حدودى به همین شکل بوده است [. به مدخلهاى منجىگرایى و احیاء و تجدید نیز مراجعه کنید . (22) ]
نوشته شده توسط : آسمون